Fort Macleod

5 juli 2017 - Fort MacLeod, Canada

Gisteren besloten een dag eerder te vertrekken uit Wateron, prachtig park en mooie camping maar we hebben even genoeg van hiken momenteel. We besloten richting Fort MacLeod te rijden, een leuk oud stadje, het was een rit van 91 km dus dat viel mee. Onderweg getankt, 97 dollarcent, dus plm 70 cent per liter, absurd goedkoop he.

Vanmiddag goed aangekomen in Fort MacLeod , eerst de camper op de camping gezet ,de camping heet Daisy May,leuke camping met gelukkig een plek in de schaduw want het is enorm heet hier. Na de lunch naar  de stad gewandeld waar we het foet bezochten dat in 1874 is gebouwd naast de Old man River, nadat de eerste mountain police  hier arriveerden. Ze kwamen hier na een lange harde Ries van 93 dagen waarbij veel paarden overleden door honger en dorst. Ze kwamen hier om de misdaad te bestrijden, whisky smokkel, treinovervallen en andere ellende. Eerst werden de stallen gebouwd zodat de paarden het goed hadden, toen de barakken voor de manschappen, aangezien er veel ziek waren, daarna de ruimtes voor de officieren. Veel indianen die hier woonden waren verslaafd aan Wisky, ze woonden even verderop bij head smashed in waar ze bizons van een hoge clif jaagden om ze te gebruiken voor hun vlees een huid. Het heet zo omdat een suffe indiaan onderaan de helling stond en de bizons op zijn hoofd kreeg, zeker de rooksignalen niet goed gelezen. In het fort was er een mooie tentoonstelling over de geschiedenis van het fort en het ontstaan van het stadje eromheen. Het fort gebruikte alleen Bay horses, een sterk paardenras. Ze begonnen te rijden op muziek en pas in 1904 werd dit voor publiek toegankelijk. Vandaag bezochten we een carroussel show die 4x per dag wordt opgevoerd, normaliter met 8 paarden maar er was een ruiter ziek dus vandaag 7. De paarden hadden er erg veel zin in, de ruiters zijn mensen uit de omgeving tussen de 16-22 jaar die voor hun lol carroussel rijden in loeiwarme uniformen zoals die altijd door de mountain police werden gedragen. Na de show konden we even in de stallen kijken en bekeken we het museum met veel bewaarde dingen uit de tijd van het ontstaan van het fort. Vervolgens terug naar de camping, lekker koken en vuurtje stoken vanavond. Morgen verder naar Cochrane, vlakbij Calgary, dan vrijdag de camper inleveringen nog 2 dagen naar de Calgary Stampede.

1. Petra blommers:
    6 juli 2017