Onderweg naar Jasper

26 juni 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

vanmorgen bijtijds vertrokken, hadden een rit van 324 km voor de boeg. Eerste stop was in Blue river waar we een blue river safari deden. Met een boot het meer op om beren te spotten. We zagen op 3 plekken een grote zwarte beer, ze lieten  zich niet fotograferen, liepen door de bossages.  De zwarte beer leeft vanaf 1 1/2 jarige leeftijd Solitair, welpen worden geboren in januari in het winterslaaphol, dan zijn ze zo groot als een cavia, ze blijven de eerste 5 maanden van hun leven in het hol bij hun moeder. Beren eten maar 6 maanden per jaar, ze eten bessen, Franssen, bladeren en insecten en eten plm 20.000 calorieën per dag!!!!! In de winter kruipen ze in hun hol en slapen en de welpen groeien en drinken bij hun moeder. In het voorjaar leert mama bear de welpen hoe alles werkt buiten het hol. Na 1 1/2 jaar stuurt moeder de welpen weg  zodat ze opnieuw bevrucht kan worden, de grote beren zouden de welpen kunnen vermoorden namelijk. Er was ook een nest adelaars, deze hadden jongen, die hoorde je heel hard piepen, adelaars blijven hun hekel even bij elkaar en keren steeds terug naar hetzelfde nest. Hier was de boom met nest omgevallen, de staf besloot een nest plank te maken in de boom ernaast en jawel hoor, ze maakten er een nieuw nest op. We vervolgden onze route langsheen mooie snelweg met zicht op groene en beboste hellingen, besneeuwde bergtoppen, rivieren en meren. Mooi hoor. We kwamen uiteindelijk aan in Jasper, op Whistler campground, genoemd naaar de fluitende marmotten die hier leven. We hebben hier geen internet helaas. Toch ff een snel stukje geschreven. Morgen gaan met de Jasper skytram doen, en hoge gondel die ons naar 2200 meter voert, ben benieuwd.

1. Anja Steenbergen:
    27 juni 2017
    Wauw...Wat een indrukken allemaal!!
  2. Wolf:
    27 juni 2017
    Leuk om dit allemaal van dichtbij mee te maken, wat een unieke ervaring!
  3. Gonny:
    27 juni 2017
    Volgens mij heeft die beer jullie stiekem op de foto genomen. Hi hi
  4. Ger en Marieke:
    27 juni 2017
    Wat maken jullie veel moois mee! Genieten maar daar in Canada! PS; had goed nieuws in Erasmus; alleen litteken te zien en verder niets, dus gezond weer verder (en pas over een jaar weer terug!).
    De eerste twee weken zijn al bijna om, wat gaat het snel, maar wat hebben jullie al veel gezien/gedaan. Doorgaan kanjers, volop genieten! Liefs wij
  5. Coby:
    27 juni 2017
    Jeetje zeg wat maken jullie veel mee zeg .
    Geweldig om mee te mogen lezen.
  6. Corrij:
    28 juni 2017
    Wel jammer geen beertje knuffelen.
  7. Korrien:
    28 juni 2017
    Prachtig prachtig wat maken jullie mooie dingen mee.Genieten!!